Budapesti Tátra Sóbarlang | Sóterápia » A nikotin szerepe

A nikotin szerepe

Ismerjük meg jobban a csábítót……
Miért tart fogva a nikotin ?


A
dohányzás szenvedélybetegség

Nem
szívesen beszélgetek olyan dologról, ami kellemetlen gondolatokat ébreszthet
benned, mert a dohányosok ilyenkor rögtön a cigarettájuk után nyúlkálnak, de mégis
el kell, hogy mondjak valamit.


Nagyon
sokan szeretnének leszokni a dohányzásról, mégis csak nagyon keveseknek sikerül..
Melyek lehetnek azok a tipikus buktatók, melyek emberek sokaságát akadályozzák
meg abban, hogy végleg felhagyjanak a
dohányzással?

Jó,
ha számba vesszük e szenvedély természetét és a leszokás klasszikus
nehézségeit, hogy tudjunk számolni velük! Ismerjük meg végre ellenségeink
teljes listáját, hogy aztán sikerrel felvegyük a harcot ellenük!


Mint
az majd’ minden dohányos számára világos, a nikotin (és még néhány szándékosan
használt adalékanyag) az oka annak, hogy az emberek függővé válnak, és csak nehezen
tudják abbahagyni a dohányzást. Mert azt ne felejtsd el, a dohányzás hatalmas
üzlet!

A dohányban
lévő nikotin egy olyan anyag, ami függőséget okoz. Nem a nikotin okoz rákot, ezt jó, ha tudod.
Füstölgéseid során ugyan a szervezetedbe juttatsz több, mint 4000! féle káros
anyagot, ebből legalább 40 bizonyítottan rákkeltő is, de a nikotin önmagában
nem az. Csak átveszi feletted az irányítást, és aztán hosszú távon tönkretesz.


Nézzük,
mi is zajlik rágyújtáskor szervezetünkben:

A
füsttel belélegzett nikotin 90%-a a tüdőn át a véráramba jut. Mivel a nikotin
vízben is és zsírban is oldódik, nagyon hasonlóan tud viselkedni egy olyan
hírvivő vegyülethez, mely az agyi ingerületvezetésben fontos szerepet játszik.
Ez az anyag az acetilkolin. Minden olyan kötőhelyen és átkapcsolási ponton,
ahol az acetilkolin hatni képes, a nikotin fejti ki a hatását.

Nagyon
leegyszerűsítve: kialakulnak az agyban az ún. „nikotinreceptorok”.

Ezek
felelősek a függőségért.

Hogyan?
Ahogy a vérben a nikotin szint egy
bizonyos határérték alá esik, az agyi receptorok jeleznek az utánpótlásért.

Mert
a vérben a nikotin folyamatosan elbomlik. Ha nem így lenne, mára bizonyára már csak
a nemdohányzók élnének ezen a szép bolygón. Akinek a vérébe ugyanis 50 mg nikotinnál több egyszerre
kerül be, az bizony meghal. Mert a nikotin idegméreg. Az egyik
legelterjedtebb rovarölő alapanyag.

  • A nikotinfüggés – vagyis az anyagtól való
    fizikai függés adja annak magyarázatát, hogy oly sokan képtelenek
    lemondani a
    cigarettáról, még akkor is, amikor már le akarnának szokni… A cigaretta
    legalizált kábítószer. Nagyon nagy üzlet, de hát ezzel nem mondtam újat.
  • A sikertelenül leszokni próbálkozók gyakran
    elveszítik önbizalmukat, amikor megtapasztalják az abbahagyás és
    újrakezdés
    ismétlődésének kudarcát.
    Csökken az önértékelésük és azt gondolják, túl gyenge akaratúak, és
    feladják. Úgy
    érzik, a cigaretta valami vigasz, és ha kudarc vagy csalódás éri őket,
    még
    jobban esik rágyújtani.

Neked ne vegye el a kedved a leszokástól az,
hogy már voltak sikertelen próbálkozásaid! Azzal sem mondok újat, hogy a
sikeres ember mindig eggyel többször képes „felállni” mint a sikertelen. Én
segítek Neked
, megosztom veled azt a tudásomat, ami hozzásegít a dohányzás
végleges abbahagyásához!

A
cigarettázás a dohányos életének része lesz


Ugye,
ezt nem kell magyaráznom? Aki elkezdett dohányozni, egy idő után
állandóan késztetést érez rá, hogy folyamatosan kielégítse nikotinéhségét.

Gondold
végig! Mindennapjaidat a dohányzás köré szervezed: szó szerint elveszted életed
feletti rendelkezésed egy jelentős részét.

Ne hagyd, hogy továbbra is a
dohányzás befolyásoljon! Vissza kell szerezned az irányítást saját életed
felett!

Talán
fel sem tűnt, hogy mindennapi
ténykedéseid nagy része a dohányzáshoz kötődik.

Ha például jól esik a cigi egy csésze kávéhoz, hamarosan
kialakul az ún. „szenvedélyemlékezet” és elég a kávéillat, máris rágyújtási
ingert érzel. Sok-sok ilyen jellegű tevékenység során kialakul az igen erős
pszichikai függés is.

Hadd
soroljak fel néhány olyan mindennapi tevékenységet, amelynek végzése közben
a dohányos rögtön a cigarettáért nyúl – rögtön utána egy kis magyarázat, majd
zárójelbe teszem a függés jellegét f- fizikai; p- pszichikai:

  • reggeli ébredés után – éjszaka hosszú ideig nem
    gyújt rá, ezalatt elbomlik a nikotin nagy része a vérben, s a receptorok
    tombolnak az utánpótlásért.(f)
  • tévézés, vezetés, olvasás közben, vagy a
    villamosra várva – automatikus cselekvések végzése közben, vagy amikor
    unatkozik (p)
  • alkohol vagy kávé fogyasztásakor – egyik
    élvezeti szer hatása fokozza a másikét (f, p)
  • étkezés után – általában a teltségérzet csökkentésére
    (f,p)
  • a munkaszünetben (f, p)
  • olyan tevékenységek előtt, vagy közben, ami
    koncentrációt kíván (f, p)

A
pszichikai vagyis lelki függés megszüntetése legalább akkora feladata, mint a
fizikai függésé. Ráadásul, van, amikor a kettő szervesen összekapcsolódik.

Egyesek
számára a dohányzás egyszerűen segít abban, hogy valamit csináljanak a
kezeikkel. Másoknál nem a kezek, hanem a száj, – ami
pici baba korunkban az első örömérzések egyik legfontosabbikát közvetítette – játssza a
főszerepet a pszichés függés megerősítésében. Ahhoz, hogy leszokj, tudatosan
kell felkészülnöd arra, hogy bizonyos tevékenységeket rágyújtás nélkül végzel..

Sokakat félelemmel tölt el a leszokást
gyakran kísérő hízás. Tény, hogy a nikotin gyorsítja az anyagcserét. Valójában
azonban a hízás se nem elkerülhetetlen, se nem nagyfokú.


Erre a problémára is van megoldás, a
későbbiekben részletesen ismertetem is, hogy mi az.

A
leszokásra való felkészülés


Elhatároztad,
hogy le fogsz szokni a dohányzásról. Azonban valamilyen ok(ok) miatt eddig még nem
voltál rá képes, hogy meg is tedd.


Esetleg
belevágtál, megpróbáltad, aztán mégis újra cigarettát vettél a szájába és
rágyújtottál. Aztán azon törted a fejed, hogy miért megy ez annyira nehezen?

Nem
vagy ezzel egyedül!

Évente
milliók és milliók próbálkoznak megszabadulni káros szenvedélyüktől, ám mégis kudarcot vallanak.

A
legtöbb dohányos többször is nekifut a leszokási kísérletnek, mielőtt végül siker koronázza
elhatározását. Talán ők
nem tudják, hogy léteznek olyan eredmények, hatékony kezelések, amelyek abban
segítenek, hogy a siker
hosszú távra, sőt
akár örökre szóljon.

Amikor elhatározod magad a leszokásra, akkor
ne egy távolabbi időpontot tűzzél magad elé, hanem MOST, AZONNAL.


HINNED
KELL ABBAN, HOGY SEGÍTSÉGEMMEL KÉPES VAGY LESZOKNI!


Legközelebb
elárulom neked, hogy miért nem tartom egészségesnek és elég hosszútávra
szólónak a leszokást segítő nikotinpótló és gyógyszeres eljárásokat.

Üdvözlettel:

Kovács Zsuzsi

Hozzászólások lezárva